- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Uvedený rozhovor si můžete přečíst zde: https://www.novinky.cz/domaci/412437-zastupce-ombudsmanky-chybi-nam-zakon-o-islamu.html
Protože jsem již ve svém životě také nějaké rozhovory poskytoval, vím, jak je někdy těžké reagovat na otázky srozumitelně, věcně a nenechat se vmanipulovat do pozice, kde nechcete být. Zvláště obtížné je to v případě, kdy předem neznáte otázky, ale pouze předmět rozhovoru. Proto uvádím, že můj příspěvek není kritikou, pouze zamyšlením nad některými uvedenými myšlenkami.
První, co mě zaujalo, bylo prohlášení pana Křečka, že v Česku není možné zakázat islám, je však třeba stanovit zvláštním zákonem přesné mantinely o islámu. Pan Křeček přitom vychází z předpokladu, že nelze zakázat víru. Dále však uvádí, že být věřícím muslimem a být občanem evropského státu jsou dvě nesouměřitelné věci a zároveň říká, že striktní výklad islámu není slučitelný s naší kulturou a právy. Odvolává se přitom na to, že zákon upravuje i katolickou církev.
Zákony upravující činnost katolické církve jsem nečetl, ale předpokládám, že upravují především její fungování v rámci státu, tedy hlavně její organizační postavení ve vztahu k státu a občanům. Pochybuji, že by tyto zákony upravovaly samotné poslání církve, tedy prozasování Ježíšova učení. Osobně se domnívám, že Ježíšovo učení je bez problémů kompatibilní s demokracií, proto není nutné zákonem stanovit, co z něj lze prosazovat a co již je v rozporu s principy demokratického státu.. A že třeba katolická cirkev svým kněžím přikazuje celibát, se běžných občanů netýká. Pokud se někdo chce stát knězem, je si toho vědom a s tímto závazkem musí počítat, jako třeba policisté ví, že nesmí být členy žádné politické strany.
Pokud však potřebujeme zákon, který bude upravovat to, co lze z islámu ještě akceptovat a co je již v rozporu s demokracií, považuji to za problém. Měli bychom si totiž uvědomit, že každé náboženství je ideologie. Úplně stejné jako například komunismus, demokracie, nacismus. Rozdíl mezi vírami a ostatními ideologiemi je pouze v tom, že v jejich centru je abstraktní bůh nebo bohové, zatímco ideologie končící na -ismus mají jiného boha - jednou volný trh a ekonomiku, podruhé vládu lidu nebo rasy. To nic nemění na tom, že každý příznivec určité ideologie je přesvědčen o tom, že ta jeho je ta jediná správná, snaží se ji ve společnosti prosazovat a její myšlenky šířit. To samé dělal i Buddha, i když buddhismus je považován za mírumilovné náboženství. Cílem ideologie je prostě její vlastní rozšíření, záleží na tom, jaké prostředky používá k šíření. Některé ideologie mohou volně fungovat v určité symbióze, jak jsem již například uvedl demokracii a křesťanství.
Podstatné na tom také je, že většina z nás považuje za nejrozumnější demokracii, i když samozřejmě známe její chyby a nedostatky. Myslím, že kdyby politici přestali rozlišovat mezi náboženstvím a ideologiemi, značně by to usnadnilo jejich vnímání, co je v rámci naší hlavní ideologie, tedy demokracie, ještě přípustné a co již nikoliv. Kdybychom totiž opačně ideologie nazvali vírou (a co jiného byl obdiv k Hitlerovi), pak bychom nacismus nemohli zakázat. Pokud tedy pan Křeček požaduje zákon o islámu, měl by rovněž požadovat zákony o buddhismu, hinduismu a všech dalších náboženstvích.
Druhým rozporem pro mě bylo vyjádření pana Křečka k zákazu burkin. Prohlásil, že by proti tomu nic neměl a burkiny by nazakazoval, protože je věc každého, v čem chodí. Na jiném místě však prohlásil, že je pochopitelné, že nemocnice z hygienických důvodů zakazují nošení šátků. Myslím si, že většina lidí, kteří burkiny také odmítají, je odmítají především z hygienických důvodů. Každý bazén, kam chodím, má ve sprchách nápis, že před vstupem do bazénu je každý povinnen umýt se mýdlem a bez plavek a já to považuji za samozřejmost jako asi většina z nás. Do dámských sprch nechodím, ale předpokládám, že, ženy, používající burkiny, tento oděv nosí proto, aby nemusely na veřejnosti odhalovat své tělo, přičemž za veřejné prostranství zřejmě považují i sprchy. Možná je tato otázka sporná na plážích u moře, ale v uzavřených bazénech a koupalištích bych rovněž trval na klasických plavkách. Pochybuji, že mě by plavčík nechal plavat v bazénu v tričku a džínách, i kdybych se předtím důkladně osprchoval.
Jinak jsem s názory pana Křečka souhlasil a líbilo se mi, že se nebál uvést skutečnost, že např. ve Francii existují non-go zóny, že o integraci Turků v Německu lze po manifestacích po nezdařeném puči v Turecku pochybovat, že o příchozích imigrantech nevíme, jestli jsou to uprchlíci, ekonomičtí emigranti nebo náboženští fanatici a že Evropa při řešení tohoto problému zcela selhala.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!